• Waarom heb ik een marketingplan nodig?

      Stel u heeft een mooie kans in de markt gezien en daar wilt u wat mee? Maar de capaciteit ontbreekt om daarvoor een goed plan te maken? Wat wordt uw strategie, wat zijn uw doelstellingen en doelgroepen? Hoe bereikt u deze? En is de kans wel zo groot als u denkt? Deze plannen kan ik, al dan niet in samenspraak met u, opstellen en uitvoeren. Het is in de regel immers wel nuttig om met een plan te werken want het zorgt ervoor u dat u koers houdt en bij onverwachte omstandigheden terug kunt vallen op de uitgezette koers. 

    • Waarom heb ik een communicatieplan nodig?

      Veel ondernemers in het Midden en Kleinbedrijf, bijvoorbeeld makelaars, hebben begin deze eeuw veel geld verdiend. De bomen leken tot in de hemel te groeien en plots kwam daar het klad in. De huizenmarkt lag op zijn achterste dus de courtage-inkomsten daalden aanzienlijk. Veel makelaars storten zich destijds massaal op social media om daar hun aanbod te plempen. Dat is niet zoiets als de zondagopenstelling van winkels. Als mensen het niet kopen in 6 dagen, kopen ze ook niet in 7 dagen. Daarom is het zaak om na te denken over een communicatie strategie en als deze eenmaal is vastgelegd dient men zich daar op hoofdlijnen ook aan te houden. Dat maakt dat een bedrijf een herkenbare uitstraling krijgt. De makelaar heb ik dan ook aanbevolen om zijn communicatie om te draaien en meer te kijken naar de wensen van klanten als het ging om hun droomhuis. Door dit in de vorm van een quiz te presenteren verzamelde deze makelaar waardevolle informatie over de woonwensen van klanten. Met deze gegevens kan hij nu heel gericht mensen benaderen. 

    • Is een videoproductie niet heel erg duur?

      Nee, dat is het niet. U hoeft immers geen speelfilm te maken of een uitgebreide documentaire. Maar een korte film van een paar minuten waarin u uitlegt wat uw bedrijf doet, wat uw bedrijf uniek maakt. Lange teksten worden in de regel toch niet gelezen. 

    • Een PR Plan? Wat is dat?

      Public Relations is feitelijk alle onbetaalde media aandacht voor uw organisatie. Deze kunt u verkrijgen door invulling te geven aan uw maatschapppelijke verantwoordelijkheid. Of door marktonderzoek te verrichten waarvan de resultaten nieuwswaarde bevatten. Of door evenementen te organiseren of te sponsoren. Ja, dat vraagt inderdaad een investering maar u kunt hiermee de relatie met uw stakeholders uitstekend invullen en de contacten met de pers onderhouden. Dat soort zaken leg je vast in een PR Plan.  Dat plan is niet in beton gegoten maar het vormt wel een leidraad. En is dus altijd handig om op terug te vallen. 

    • Wat zijn de kosten?

      De kosten zijn afhankelijk van de mate van ondersteuning. Een tekst schrijven voor een flyer kost minder tijd dan een heel marketingplan opstellen. In de regel hanteer ik een tarief van € 75,-- per uur excl. BTW. Als de samenwerking goed verloopt en de plannen kunnen worden uitgevoerd, verdient u uw investering al snel weer terug.